11 Ağustos 2009 Salı

Web tasarımcı ne yapar, ne yapmalıdır?

Aslına bakarsanız bu ayırım çok haklı gerekçelere dayanıyor. Çünkü birisi tasarım diğeri uygulama alanıdır. Yani "ben grafik tasarımcı olarak işi tasarlarım, Photoshop'ta hazırlarım ve webmastera devrederim. Webmaster da bunu keser biçer ve kodlar."
Ben TEKNOART'ta hiç bir zaman bu tür bir grafiker çalıştırmadım. Hatta çalışmayı çok istediğim yetenekli grafik tasarımcılarla tanışmama rağmen bu prensibimden vazgeçmedim. Gerekçelerim şunlardır.
Eğer bir grafik tasarımcı olarak iyi derecede HTML, CSS ve JavaScript kodlayamıyorsanız, bütün işi tasarımda yapmaya çalışıyorsunuz, ya da ne çıkarsa baktıma anlayışı le webmasterın becerisine bırakıyorsunuz. Şöyle ki, Photoshop'ta tasarımı yaptığınızda hali ile hareketsiz, efektsiz bir ekran fotoğrafı elde ediyorsunuz. Bu da yavan geliyor. Ve sürekli tasarımın orasına burasına süsler ekleyerek işi kurtarmaya çalışıyorsunuz. Oysa ki web uygulamacılığını biliyorsanız bir çok şeyi uygulama sırasında çeşitli efektler ve sürprizlerle zenginleştirmek üzere tasarımınızı yalın tutabiliyorsunuz.
İşin toplam süresi kısalıyor. Neden? Çünkü genellikle webmasterlar grafik tasarımcıların yaptıkları tasarımı uygulayabilmek için yoğun br uğraş içine girerler. Oysaki tasarımcı koddan anlıyorsa, tasarımı yaparken uygulama yöntemini de düşünerek bir tasarım yapar ve uygulama kısa sürer
Temiz kod yazılmasını sağlar. Grafik tasarımcı uygulamayı düşünerek tasarım pek çok yerde çözüm için ya kaydırmalar, ya sıkça arka plan resmi kullanımı ya da çok sütun ve satırlı tablolar yapılır.
Nasıl ki bir karikatürist kalem kullanmayı biliyorsa, bir mimar uygulama projesi çiziyorsa, bir yazar bilgisayarda yazı yazabiliyorsa web işinde çalışan bir grafik tasarımcı da o web sitesini uygulayabilmelidir.
Yanlış anlaşılmaması için biraz daha açayım. Grafik tasarım yapamayan webmasterların şirkette olmasının hiç bir zararı yoktur. Hatta faydası da vardır. Ama uygulamayı bilmeyen grafik tasarımcıların olması sakıncalıdır.
Reklam ajanslarında Sanat yönetmeni ve yaratıcı yönetmen pozisyonları ile kurulan düzenin dijital ajanslarda da aynen olması gerektiğini savunuyorum. Lütfen dikkat ne sanat yönetmeni, ne de yaratıcı yönetmen farklı bir meslek grubundan değildir. Bunlar farklı rolleri de taşıyabilen grafik tasarımcılardır. Tıpkı bir şirkette mühendislerden birinin şef ya da genel müdür olması, ya da gazetecilerden birinin genel yayın yönetmeni görevini üstlenmesi gibi.
Bu nedenle, bence eğer web işi yapan bir grafik tasarımcı iseniz hemen HTML öğrenmeye başlamalısınız. Ama lütfen karıştırmayın Dreamweawer değil HTML öğrenmelisiniz. Bir web sitesini tek başınıza yapabilmelisiniz. Ve bunu kodu doğrudan yazarak yapabilmelisiniz.
Bu işe ilk başladığım zamanlarda bir anket görmüştüm. iyi HTML bilenlere Dreamweawer, Frontpage gibi WYSIWYG (what you see is what you get) programlarla mı, yoksa doğrudan kod yazarak mı çalıştıkları soruluyordu. Büyük çoğunluk doğrudan kod yazdığını söylüyordu. Açıkçası şaşırmıştım. Çünkü ben de bir Frontpage kullanıcısıydım ve kolay varken neden zoru seçeyim diye düşündüm. Bunu biraz ukalaca bir tavır olarak algıladım. 6 ay sonra tüm işlerimi doğrıdan kod yazarak yapıyordum. Çünkü HTML'de kendimi geliştirmiştim.
Bir programın yeteneklerini kullanmak ile bir dilin yeteneklerini kullanmak arasındaki fark bu. Bence kendinizi fazla yormayın. Eğer kalbur üstü bir webci olacaksanız, bütün bahaneleri kenara koyup HTML, CSS ve JavaScript öğrenin.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder